Dag 9, etappe 7:Amarillo - Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van Rob Mensink - WaarBenJij.nu Dag 9, etappe 7:Amarillo - Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van Rob Mensink - WaarBenJij.nu

Dag 9, etappe 7:Amarillo - Albuquerque

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Albuquerque

WAT EEN DAG WEER VANDAAG!
Vanmorgen rond 09:00 vertrokken voor een lange etappe. Zullen voornamelijk grote weg rijden. Hoewel??
Vanuit Amarillo wel meteen de grote weg op richting Adrian. Hier is het Midpoint Cafe. Ofwel we zijn hier om half tien 's ochtends op het middelpunt van onze reis. 1139 miles richting Chicago en 1139 miles richting Los Angeles. Gek hoor; het glas is nu zowel halfvol als halfleeg. Foto's gemaakt en een Nederlandse familie gesproken die met de camper onderweg waren richting Albuquerque. Vader, moeder en twee jonge kinderen. We zouden ze vandaag nog een aantal keren tegenkomen.
Weer onderweg werd het steeds heuvelachtiger en droger. Prairie landschappen waar je zo een groep indianen op paarden verwacht tegen te komen. Kaarsrechte wegen waar je door de heuvels echt kilometers vooruit kunt zien waar je over tien minuten rijd. Veel ranches gezien waar koeien en paarden worden gehouden.
Vervolgens bij Glenrio weer verlaten benzinestations, motels en cafe's langs de oude route. Daar ook de bordergrens met NewMexico overgestoken.
Wat eigenlijk al de hele route opvalt is dat bij plaatsen waar meer dan 100 mensen wonen, aan de randen van de stad (eigenlijk rondom de hele stad) enorm veel hotels aanwezig zijn. BestWestern, RedRoof, DaysInn, Baymont etc. Allemaal ketens en zo te zien meer plaatsen beschikbaar dan er mensen in de stad wonen. Wij slapen ook in dit soort hotels.
Het landschap wordt langzaamaan steeds "bergachtiger". Vooral van die afgeplatte bergen (Mesa). Ook komen we steeds hoger tov zeeniveau. Dat is goed te merken aan de klappende oren en het benzineverbruik van de auto.
Volgende langs San Jon. Een nederzetting met een paar duizend inwoners op minstens 50 km van de volgende beschaving.
De gond/rotsen worden grilliger en roder van kleur.
Door naar Tucumcari waar heel veel neon reclames uit vervlogen jaren langs de route te vinden zijn. De meesten schijnen nog te werken en dat moet 's avonds een mooi gezicht zijn. Rond twaalf uur 's middags zie je dit alleen niet. We zijn ondertussen ook weer in een andere tijdzone terechtgekomen. Het is nu weer een uur eerder tov van het begin van de reis en 8 uur tijdsverschil met thuis ipv 7 uur.
Ineens een spoorlijn evenwijdig met de highway en daar rijd een trein met 3 locomotieven voorop, 1 er achter en tussenin 90 wagons. Stijn heeft ze geteld.
Wat is de natuur trouwens indrukwekkend en ruig op dit stuk van de reis. Verlaten autokerhoven maken hier ook deel van uit.
Dan een stop in Santa Rosa bij weer een automuseum/handel.
Ca 30 oldtimers vanuit de jaren 50 en 60. Veel ook te koop voor prijzen tussen de 17000 usd voor een Ford Mustang uit 1965, tot ruim boven een ton voor een "Woodie" uit 1935.
Omdat we behoorlijk opschoten hebben we ervoor gekozen om toch nog maar 100 kilometer om te rijden en langs Santa Fe te gaan. Geen spijt van!!
Echt bijzondere plek met alleen maar laagbouw en in spaans/indiaans georienteerde stijl. Heel bijzonder. Redelijk lange stop gemaakt en 1,5 a 2 uur door de stad gebanjerd. Hartstikke toeristisch trouwens maar LEUK!
Toen de laatste 100 km naar Allbuquerque waar we twee nachten blijven op een nette hotelkamer.
Net terug vanuit downtown Albuquerque waar we hebben gegeten in een echt jaren 50, Rock en Roll, eethuisje.
Op de hotelkamer even een aantal pendecks gewassen zodat we met een gerust hart onze vakantie af kunnen maken.
Morgen proberen om nog af te spreken met een oud-collega en zijn vrouw op het Internationaal Balloon Festival van Albuquerque. Dat festival moet ook weer een hele belevenis worden. Zie: http://balloonfiesta.com/guest-guide/directions-maps.
Onze belevenissen van morgen zal ik jullie morgenavond vertellen.

• 06 Oktober 2016 - 07:54

Hans:

Weer een schitterende etappe! En zo te lezen blijft het afwisselend! Doe Ko en Marja De groeten als je ze spreekt.

• 06 Oktober 2016 - 08:12

Martijn:

Dag Rob en Stijl, wat een leuk en gevarieerd verslag. Jullie reis wordt steeds mooier lijkt het. Nu echt in western gebied.
    Wat kost eigenlijk de benzine in Amerika?
    Heel fijne reis gewenst.

Martijn